Wiedza i kreatywność idą w parze
Wiedza i kreatywność idą w parze – pomysłowe lekcje języka polskiego
Na lekcjach języka polskiego uczniowie nie tylko mogli poznawać utwory czytając i analizując je w tradycyjny sposób. Zapamiętywanie treści ułatwiały metody aktywizujące.
Podczas zajęć, w tym roku szkolnym, uczniowie mogli wykazać się na nich zaangażowaniem, kreatywnością oraz umiejętnością pracy w grupach. Oto kilka sposobów, które urozmaiciły lekcji polskiego:
- pajęcze streszczenie lub opowiadanie – polegające na kontynuacji myśli przez osobę, do której rzuca się kłębek włóczki; należy pamiętać, by uczniowie siedzieli w kręgu, aby stworzyć pajęczą sieć
- lekcja kleksografii na podstawie lektury „Akademia pana Kleksa”, gdzie czwartoklasiści mogli poczuć się przez chwilę jak w słynnej akademii Profesora
- gra planszowa w oparciu o lekturę „Mikołajek”, dzięki której czwartoklasiści mogli wykazać się nie tylko znajomością książki, ale także pomysłowością, umiejętnością tworzenia elementów przestrzennych oraz doskonalić estetykę wykonywania pracy
- inscenizacje do utworów poznawanych na lekcjach, np. bajek polskich pisarzy
- prace inersemiotyczne dotyczące utworów literackich:
- czwartoklasiści w grupach rysowali obrazki do kolejnych strof wiersza, tworzyli też metaplan o Polsce
- uczniowie klasy czwartej samodzielnie wykonywali kolaż na podstawie jednej z legend
- ósmoklasiści w zespołach tworzyli lapbooki do lektury „Syzyfowe prace”
f. zabawy ruchowe związane z poznawaniem nowych treści gramatycznych
Patrząc na zaangażowanie uczniów w te lekcje, śmiało można było stwierdzić, że lubią oni prace metodami aktywizującymi. Uczniowie uważali, że tego typu zajęcia są ciekawsze, a oni dzięki nim mają więcej możliwości, by wykazać się znajomością poznawanych utworów oraz pokazać inne swoje umiejętności, np. plastyczne, techniczne, związane z koncentracją.
Anna Kontowicz